Har du nogensinde oplevet den der særlige fornemmelse af at blive transporteret et helt andet sted, når du lytter til et musikstykke? Den slags musik, der skaber et magisk øjeblik, hvor du fordyber dig i en verden af indre billeder og stemninger. Og efterfølgende føles det som et kærkomment pusterum, som du måske ikke helt vidste, du havde brug for lige netop der. Et pusterum, der både efterlader dig reflekterende og forundret, men også taknemmelig over at være stoppet op og givet plads til at du kunne sende dine tanker på denne himmelflugt – fordi musikken gjorde det muligt for dig?
Sådan er det at lytte til Aske Stubkjærs musik på den nyligt udgivne EP; ’Tænker Tanker’. EP’en er det første udspil fra den relativt nyslåede solopianist og komponist. Og selvom musik altid har været et omdrejningspunkt i Askes liv helt fra barnsben, så har det i primært været trommerne, der har fyldt i det offentlige musikalske rum. Indtil nu.
”I mit barndomshjem havde vi et klaver stående, og det spillede jeg ofte på for mig selv fra jeg var helt lille, ja nok nærmest helt fra jeg var 3 år gammel. Men jeg er aldrig blevet skolet i det. Jeg lærte mig selv at spille, og det har altid givet mig en helt enorm ro når jeg spillede på klaver. Det har dog altid været en sidegeschäft for mig, det med at spille klaver.
Jeg er uddannet trommeslager fra konservatoriet og det er også som trommeslager at jeg har optrådt som musiker i flere jazzsammenhænge. Men på trods af det har jeg båret kærligheden til klaveret med mig hele livet. At spille klaver har altid givet mig et frirum til fordybelse, men også et rum til at få mine tanker ud – og jeg har altid haft mange og dybe tanker”.
– Aske Stubkjær, pianist og komponist
Titelnummeret ’Tænker Tanker’ er det første nummer, Aske indspillede og er en del år ældre end resten af EP’en. Kendetegnet ved titlerne på EP’en er, at afspejler et billede, som Aske har haft i hovedet og sidenhen har forbundet med det pågældende nummer da det blev til. Og netop det billedlige er noget, der går igen i Askes musik. For det er nemlig ikke kun klaverets bløde og bølgende melodier, der udgør numrene. En anden helt central del er brugen af reallyde, altså lyde, der ikke stammer fra instrumenter, men er optagelser af rigtige lyde. Det kan være fodskridt, døre, der lukkes, eller bølgende vandskvulp.
Disse optagelser bruger Aske til at spille op ad, så at sige, og på den måde komponeres numrene ud fra en virkelig lyd, der inspirerer ham til en melodi på klaveret. At Aske benytter sig af disse reallyde i sin musik, giver en ekstra dimension af tilstedeværelse og autenticitet. Flere at numrene slutter med, at du hører en taburet eller en stol, der knirker, og du ser for dig, hvordan pianisten rejser sig op fra klaveret og går derfra. Du oplever nærmest selv at være pianisten, der sidder fordybet hen over klaveret.
Det er helt enormt kontrastfyldt med klaverets smukke drømmende og nærmest længselsfulde melodier og reallydene i laget lige under, som holder dig fast i virkeligheden. Det skærper alle dine sanser fordi du ikke bare lytter overfladisk, men rent faktisk mærker musikken. Du mærker nærmest, hvordan taburetten knirkende giver sig lidt under dig når du bølger ind over klaveret, du ser for dig, hvordan låget på klaveret lukkes i, og du kan nærmest dufte saltvandet fra lyden af bølgeskvulp.
Og det interessante er, at jo mere du bemærker disse reallyde, des klarere står klavermelodien også frem. Lydene komplimenterer hinanden, og du kan ikke forestille dig nogen anden måde bølgeskvulp i tusmørke skulle lyde på, end netop med denne klavermelodi. Nogle gange er det ordløse det mest udtryksfulde.
”Jeg er meget optaget af at genskabe de billeder, jeg har i mit hoved. Derfor optog jeg lyden af skvulpende vand til nummeret Tusmørke, fordi jeg har et helt klart billede i mit hoved fra en fisketur jeg var på engang på en sommertur til Fyn. Jeg husker tydeligt hvordan himlen var oplyst af de der helt særlige nuancer af lyseblå og lilla og lyserød lige inden solen går ned og det bliver mørkt. Det billede står så klart for mig, og det ville jeg gerne genskabe i musik. Det endte med at blive til nummeret Tusmørke.
Alle mine kompositioner tilknytter sig til nummeret og billedet, jeg har af det. Det er den måde, jeg skaber min musik på – igennem de tanker og indre billeder der genskabes af reallyde og på klaveret. Rent genremæssigt vil jeg betegne min musik som nordisk jazz. Det indbyder til fordybelse ved lytteren, akkurat som det har gjort da det blev skabt”.
– Aske Stubkjær, pianist og komponist
Men selvom udgivelsen af EP’en er helt ny, har rejsen mod solopianist været længere undervejs, endda uden at Aske helt selv var klar over det.
”Det er 4 år siden nu, at jeg lavede nummeret Tænker Tanker. Jeg spillede den hele tiden på klaveret, om og om og om igen. Til sidst sagde min kæreste til mig at nu havde jeg spillet den samme sang så meget, at der skulle sættes et punktum, så jeg kunne komme videre fra den. Hun sagde faktisk til mig, at jeg skulle få den indspillet så jeg kunne få den ud af mit system. Min umiddelbare indskydelse var, at jeg jo var trommeslager. Det kunne jeg da ikke, jeg var jo ikke solopianist.
Omvendt har jeg også altid haft det sådan, at man kan hvad man vil, og jeg tænkte at hvis hun syntes det lød godt var der sikkert også andre, der ville synes det. Så hvorfor ikke prøve? Og jeg kunne også godt følge hende i det med at få sat et punktum og netop bruge det til at komme videre, så jeg tænkte egentligt ikke så meget over det. Den skulle bare indspilles så jeg kunne få den ud af mit system. Men det skulle gøres ordentligt – jeg ville gøre mig umage med det så jeg fik en producer med indover”.
– Aske Stubkjær, pianist og komponist
Og da først Aske fik en producer på til at hjælpe med indspilningen af nummeret begyndte tingene at gå stærkt. På samme tid blev Askes gravide kæreste, der var gravid med tvillinger, nemlig indlagt i frygt for, at hun skulle føde for tidligt. Indlæggelsen betød at Aske var alene hjemme i godt 2 måneder, og pludselig var der en hel masse på spil. Der var mange tanker omkring de ufødte tvillinger, ville de blive for tidligt fødte? Ville det hele gå godt? Skabelsen af nyt liv og hvad det betyder.
Pludselig var der masser af tid til at tænke tanker og til at få tankerne ud ved klaveret. På den tid fik Aske skabt sig et rum til at komme videre og få skabt en EP, der blev indspillet på de 2 måneder, han var alene hjemme. Efter en veloverstået fødsel meldte han sig derefter til Danmarks største og ældste jazzkonkurrence for unge talenter, Jazzkonkurrencen, hvor han blev nomineret til en af de 3 finalister på baggrund af EP’en. Tanken med at udgive en EP havde i første omgang ikke været at lave koncerter, men med nomineringen stod han pludselig ved en skillevej.
”Jeg stod pludselig et meget spændende sted med min musik med Jazzkonkurrencen. Nomineringen var jo en anerkendelse af min musik. Nogen var rent faktisk blevet rørt af den, og det var nok her jeg begyndte at se mig selv som pianist og soloartist. Og så kommer det næste naturlige skridt jo dermed også, at jeg skulle ud og spille min musik og formidle den til et publikum.
Det gav omvendt mange spørgsmål; hvordan skulle det lyde live, hvem skulle jeg have med? Og jeg havde lige fået tvillinger, var det overhovedet et godt tidspunkt? Men både min kæreste og jeg følte det lidt som et kald. Jeg har altid været trommeslager i bands, men nu stod jeg overfor at være soloartist, ovenikøbet som pianist.
– Aske Stubkjær, pianist og komponist
Aske begyndte herefter at spille koncerter rundt omkring i Danmark, blandt andet som support for det anerkendte Svaneborg Kardyb i Assens. Derudover har han spillet en række sommerkoncerter og på festivaler, og mange af koncerterne har været udsolgt på grund af Jazzkonkurrencen, men også på grund af den oplevelse, publikum får. Når Askes musik opleves live, fornemmer du nemlig virkelig, hvor stor en lydkunstner, han er. For meget af den musikalske skaben foregår rent improvisatorisk direkte på scenen.
Som tilskuer er du dermed med til at skabe rammerne for unikke musikalske oplevelser sammen med Aske, det bliver til nærværende og autentiske oplevelser. Her vækkes kontrasterne for alvor til live, og du hører folk fortælle om, hvordan du bliver suget ind i Askes univers. Det opleves både som værende luftigt og elegant og samtidigt dybt og groundet som om du både svæver helt op under skyerne og ligger helt nede på bunden under vand. Klaveret og reallydende – drømmen og virkeligheden.
”Det spændende for mig er, at jeg ofte oplever dette i folk som jeg ikke havde forventet det af. Jeg oplever at folk får udvidet deres horisonter, og det er jo noget, der ligger mig meget på sinde – at man skal turde købe billet til noget, man ikke plejer, noget hvor man træder lidt uden for det man normalt plejer”.
– Aske Stubkjær, pianist og komponist
Lige nu har du en helt fantastisk mulighed for at opleve lydkunst blive skabt da Aske spiller koncert på AbZalon Event Factory torsdag den 14. september. Måske var dette oplagt til at udvide din egen horisont og få nye musikalske oplevelser.
Køb din billetter her: https://www.yourticket.dk/arrangementer/21624/aske-stubkjaer—ene-mand/